Hoe vergroot je de kans op de opdracht?

Hoofdpijn

Laten we voorop stellen dat hoofdpijn vervelend is. Maar niet bij elke hoofdpijn neem je een pijnstiller. Het is voor mij iedere keer weer een afweging. Wat is de oorzaak, hoe erg is de hoofdpijn en wat wil ik vandaag nog meer doen.

Wanneer een pijnstiller?

Sta je op punt uit eten te gaan, met de kinderen naar een pretpark of een theatervoorstelling, dan kan een hoofdpijn flink je plezier vergallen. Je zult dan sneller geneigd zijn om een pijnstiller te nemen. De mate van hoofdpijn kan hetzelfde zijn, wat je door de hoofdpijn misloopt is veel groter.

Wat loopt je klant mis?

Dit geldt ook in de verkoop. Datgene wat de klant misloopt is vaak veel groter dan de pijn die jij oplost. Stel een machine is defect en je wordt erbij gehaald. De pijn die je oplost is de machine repareren. Wat de klant misloopt, de kosten van de improductieve uren (mens en machine) en de overuren die gemaakt moeten worden om de productieachterstand weer in te halen, zijn echter veel hoger.

Als je achterhaalt wat je klant misloopt, neemt de kans op de opdracht toe.

Dit bericht werd geplaatst in Effectieve communicatie, Klantgericht verkopen. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s