Grootste LinkedIn irritaties

De meeste mensen lezen na aankoop van een elektrisch apparaat geen gebruikshandleiding. Ze sluiten het apparaat aan en de handleiding wordt er pas bijgehaald als er problemen zijn. Dit zelfde gedrag vertonen mensen bij het gebruik van LinkedIn. Een profiel wordt aangemaakt, ingevuld en men gaat aan de slag, zonder zich te verdiepen in de ´gebruikershandleiding´ van LinkedIn. Nu kan LinkedIn bij verkeerd gebruik niet defect gaan, het ergste wat je kan overkomen is dat je account geblokkeerd wordt.

Toch is enige zorgvuldigheid in het gebruik van LinkedIn aan te raden. Zouden mensen zich verdiepen in de gebruikershandleiding van LinkedIn dan worden de volgende veel voorkomende irritaties voorkomen. Daarnaast neemt door het volgen van de spelregels de effectiviteit van je LinkedIn netwerk toe.

Een dubbele identiteit

Geregeld kom je op LinkedIn mensen tegen met meerdere accounts. Zoek je collega’s, studiegenoten of andere bekenden dan is het een gok naar welke van de accounts je jouw uitnodiging kan sturen. Je sociale netwerk wordt hierdoor ineens een stuk minder effectief, terwijl je een inactieve account heel eenvoudig verwijdert. Het is een kleine moeite.

Tweetspam

LinkedIn is een compleet ander sociaal netwerk dan Twitter. De mensen die zijn aangesloten, het doel en de interactie op LinkedIn verschillen van die van Twitter.

Toch stellen mensen LinkedIn zodanig in dat alle Twitter berichten ook op LinkedIn worden getoond. Hiermee informeren zij al hun LinkedIn contacten wanneer ze boodschappen doen, de kinderen naar school brengen, ze naar een verjaardag geweest zijn, wie er aanwezig waren of wanneer ze een bak koffie gaat drinken.

Het gevolg van deze instelling is dat mensen, die hier niet op zitten te wachten, jou als contact verwijderen of je berichten verbergen. Weer een gemiste kans om LinkedIn effectief in te zetten.

Zak over je hoofd

Een account zonder foto is alsof je op een netwerkborrel verschijnt met een papieren zak over je hoofd. Iets wat ik in de praktijk nog niet ben tegen gekomen terwijl ik op LinkedIn nog veel accounts zonder foto tegenkom. LinkedIn is een sociaal netwerk, waar mensen je leren kennen, met je kennis maken, potentiële contacten een beeld van je vormen en je vertrouwen kweekt. Hier hoort een foto bij. Een duidelijke, nette en zakelijk foto die uitstraalt wie jij bent. Bedenk daarbij dat veel mensen nu eenmaal makkelijker gezichten onthouden dan namen.

Vrienden die geen vrienden zijn

Soms twijfel ik aan mijn verstandelijk vermogens als ik de persoon die met mij wil linken onder het mom van ´Has indicated you as a friend´ helemaal niet ken. Wees zeer voorzichtig met het bestempelen van mensen als ‘vriend’ als je serieus genomen wilt worden.

Anonieme LinkedIn-ers

Echt ze zijn er op LinkedIn. Mensen die lid zijn van een sociaal netwerk en zich verborgen houden. Je weet dat deze mensen je profiel hebben bezocht. Het zijn de ‘Anonymous LinkedIn User’. Zouden deze mensen op een netwerkbijeenkomst ook achter een paal of deur gaan staan zodat niemand ze ziet en weet wie ze zijn?

Tip: voordat je gebruik maakt van een nieuwe applicatie of elektronisch apparaat: rtfm

Heb jij nog aanvullingen op deze irritaties?

Dit bericht werd geplaatst in Effectieve communicatie, Netwerken, Sociale media. Bookmark de permalink .

3 reacties op Grootste LinkedIn irritaties

  1. Ben Govaers zegt:

    Ook ik ben het eens met deze irritaties. Maar mijn grootste irritatie is dat er mensen contact met je zoeken, en als je ze dan accepteert kom je er achter dat je alleen de gezamelijke contacten kunt zien bij de ander.
    Je geeft hen een kijkje in jouw netwerk, maar hun netwerk is “geheim”. Niet echt sociaal, en ik verwijder ze dan ook direct als “contact”.

    Vriendelijke groet,
    Ben Govaers

  2. Janet de Jong zegt:

    Ik ben het helemaal eens met deze irritaties. Dubbele identiteiten zijn heel verwarrend. Waarom maken mensen een nieuwe identiteit aan als ze iets anders gaan doen? Het is toch juist de bedoeling om hier zoveel mogelijk van je ervaring te laten zien?

    Inderdaad is een foto er bij veel beter, maar dan wel een “zakelijke” foto en niet feestend, met partner en/of kinderen of zo. Het lijkt wel of mensen deze site verwarren met Hyves en Facebook en zo en dat is toch een heel ander genre, of dat zou het moeten zijn.

    groet, Janet de Jong

  3. Goed blog, vooral de manier waarop je mij hebt getriggert om te gaan lezen, onpersoonlijk spammen via de DM van twitter😉.

    Groeten Martijn Pennekamp
    http://www.ikwordzzper.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s