Tip voor effectiever netwerken: “Welke pijn los jij op voor je klanten?”

Wat heb ik daaraan?

Geregeld kom ik startende ondernemers tegen op netwerkbijeenkomsten die een heel verhaal beginnen te vertellen over wat zijn doen. Jammer voor hen maar als potentiële klant interesseert het me geen ‘biet’ wat ze doen.

Wat mij als gesprekspartner en potentiële klant wel interesseert is wat zij voor mij kunnen betekenen, welke pijn zij voor mij oplossen.

Bedenk in je gesprek op netwerkbijeenkomsten dat je gesprekspartner:

  • Naar jou luistert terwijl hij zich continue afvraagt “Wat kan jij voor mij betekenen?, ‘Wat heb ik daaraan?;
  • Dat de aandacht van je gesprekpartner zeer snel verslapt.

Tips voor effectiever netwerken:

  • Ken je pijn van je doelgroep;
  • Oefen een introductie waarin je jezelf voorstelt en in 1 minuut kort en bondig je gesprekspartner vertelt welke pijn jij oplost (het hoe is niet van belang). Aan de reactie van je gesprekspartner zie je vanzelf of het een potentiële klant is en de pijn herkent;
  • Nu er een potentiële klant voor je staat maak direct een vervolg afspraak om rustig verder te praten over zijn pijn;
  • Praat eerst over de pijn die jij voor hem oplost en daarna pas over de oplossing.
Dit bericht werd geplaatst in Effectieve communicatie, Klantgericht verkopen, Netwerken. Bookmark de permalink .

2 reacties op Tip voor effectiever netwerken: “Welke pijn los jij op voor je klanten?”

  1. Guus zegt:

    Helemaal mee eens, alleen hoe doe ik dat nu als techneut die liever over techniek praat?

    • ingredior zegt:

      Beste Guus,

      Naast het praten over techniek met vakbroeders praat je praat wellicht ook over techniek met klanten, mensen die een probleem hebben en willen weten of jij de oplossing hebt. Jij weet waarschijnlijk al dat jij de oplossing hebt, jouw klant nog niet.
      Je bent als techneut al in het voordeel ten opzichten van een verkoper, de klant kent jouw technische expertise toe en zal bij voorbaat luisteren naar je advies of oplossing.

      Je weet pas voor 100% of jouw oplossing ook geschikt is voor de klant door vragen te stellen. Hoe beter jouw oplossing aansluit op zijn probleem hoe sneller de klant jouw oplossing accepteert en (veel belangrijker) bereid is jouw prijs ervoor te betalen.

Geef een reactie

