Tip voor de realisatie van je doelstellingen

We naderen de jaarwisseling een periode waar terug- en vooruitgekeken wordt. Wat is het afgelopen jaar gebeurd, wat hadden we ons voorgenomen en wat is hiervan terechtgekomen. Wat zijn onze goede voornemens voor het komend jaar?

Jaarlijks, meestal na de jaarwisseling bepaal ik mijn doelstellingen voor de gebieden; relaties, gezondheid, werk en tijd. Mijn doelstellingen schrijf ik op papier in de vorm van een mindmap die goed zichtbaar aan de muur hangt.

Geregeld kijk ik naar mijn doelstellingen. Ieder jaar worden er doelen gerealiseerd en neem ik de niet gerealiseerde doelen mee naar het volgende jaar.

Interessant is dat ik deze doelstellingen realiseer zonder ook maar een helder eindresultaat te definiëren. Alleen al het nadenken over je doelstellingen, deze op papier zetten en er zo nu en dan eens naar te kijken zorgen voor voldoende focus om enkele ervan te realiseren.

Is dit geluk of wijsheid?

Het effect van je doelstellingen verandert als je de wijze van formuleren verandert. Formuleer je doelen eens positief, binnen je eigen invloed, gevisualiseerd (zintuiglijk beschreven), meetbaar en met een resultaat dat zowel een bijdrage is aan anderen als aan jezelf.

Een andere methodiek is het SMART principe:

  • Specifiek; de doelstelling moet eenduidig zijn
  • Meetbaar; onder welke (meetbare/observeerbare) voorwaarden of vorm is het doel bereikt
  • Acceptabel; is deze acceptabel genoeg voor de doelgroep en/of management
  • Realistisch; de doelstelling moet haalbaar zijn
  • Tijdgebonden; wanneer (in de tijd) moet het doel bereikt zijn

Vanaf het moment dat je op een van deze manieren jouw doelstellingen formuleert merk je dat deze veel krachtiger zijn. Bij alles wat je doet vraag je af of het een bijdrage is aan deze doelstellingen, waarna je de keuze kan maken het wel of niet te doen.

Reageer en laat me weten hoe jij je doelstellingen definieert en realiseert.

Dit bericht werd geplaatst in Doelstellingen, Effectieve communicatie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

