Rapport – essentieel voor een effectieve communicatie

Wat is rapport?

Rapport wordt omschreven als ‘Het proces van het vestigen en handhaven van een verstandhouding waarin vertrouwen en wederzijds begrip centraal staan. Het vermogen bij een ander reacties of respons op te wekken.’ Bron: NLP-gids voor optimaal functioneren van Joseph O’Conner en John Seymour

In verkooptrainingen wordt geleerd dat rapport maken belangrijk is om contact te krijgen met je klant. Waarbij rapport wordt verkregen door de lichaamshouding van je klant (onopvallend) te spiegelen.

Naast het spiegelen van de lichaamshouding zijn er meer manieren om rapport te maken. Denk hierbij aan het spiegelen van de ademhaling, spreektempo, toon, ritme, gebaren en taalgebruik.

Wat is het effect van rapport?

Is er rapport met je klant dan geeft de klant makkelijker informatie, is hij bereid met je mee te denken over een oplossing van zijn probleem. Het gesprek kost amper moeite en wordt door beiden als prettig ervaren.

Is het rapport er niet dan heb je het gevoel dat het gesprek stroperig verloopt, verzandt, ben je aan het trekken, duwen om het gesprek in beweging te houden en antwoorden op je vragen te krijgen.

Wie zorgt er voor rapport?

Wat hierbij interessant is dat jij bepaalt of er rapport is en dus hoe het gesprek verloopt!

Jouw klant vangt namelijk onbewust jouw mindset op. Verandering in jouw mindset van oprechte interesse naar irritatie of onbegrip verbreekt, in een ‘split second’ en zonder dat je het zelf merkt, het rapport waardoor de verstandhouding en het vertrouwen weg is. Het gesprek dat eerst amper moeite kostte is nu ‘hard werken’.

Je zult eerst het rapport weer moeten herstellen om het gesprek succesvol af te kunnen ronden.

Als je weer eens worstelt in een klantengesprek weet jij bij wie je moet zijn voor de oplossing.

Dit bericht werd geplaatst in Effectieve communicatie, Klantgericht verkopen en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s